dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Thema's | Adverteren | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
Volg ons op Twitter
investment grade
 Vandaag 21-04-2018
18466 begrippen & definities
 Meest opgevraagde begrippen
1International Bank Accou...
2Dogs of the Dow
3AFM-mannetje
4ouwe jongens krentenbroo...
5excasso
6out-of-pocket kosten
7inkomen
8debt service coverage ra...
9generatie Y
10hypotheekrenteaftrek
Meer >>
 Thema's
Meer >>
 Recent verbeterd
21-04Klimaatakkoord (Nederl...
21-04Akkoord van Parijs
21-04global stocktake
21-04sectortafels
21-04uitgavenkader
21-04begrotingsregels
21-04vitaal nationaal belan...
21-04oververhitting (van de...
21-04Financial Intelligence...
21-04vitale sectoren
Meer >>
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.

januari-effect


Er is veel geschreven over welke maanden mooie koersontwikkelingen laten zien en welke niet. Een bekende beurs'wijsheid' die hier op inspeelt luidt: 'Sell in May and go away, but remember to come back in September'.
Het januari-effect refereert aan mooie (bovengemiddelde) rendementen die rond het einde van het jaar (begin van het nieuwe jaar) behaald zouden kunnen worden; volgens de efficiënte markt theorie is dit niet mogelijk, maar onderzoek duidt wel degelijk op het bestaan van dergelijke rendementseffecten in sommige markten als gevolg van marktanomalieën.
Enkele mogelijke verklaringen voor het januari-effect zijn:

  • Vermogenswinstbelasting - Het rendement op aandelen wordt bijvoorbeeld in de Verenigde Staten bij verkoop belast met vermogenswinstbelasting (anderzijds zijn de gerealiseerde koersverliezen aftrekbaar). Aandelen die in een bepaald jaar zijn gedaald, dalen tegen het jaareinde verder, omdat beleggers deze aandelen verkopen met als doel de belastingdruk te verkleinen. Aan het begin van het nieuwe jaar is de verkoopdruk weg en keren deze aandelen terug naar een hoger niveau.

  • 'window dressing' - Een andere verklaring is het feit, dat vermogens- en fondsbeheerders de slecht presterende aandelen uit hun portefeuilles halen om zodoende eindejaarsrapportages te verfraaien. Met name de koersen van 'small caps' kunnen hierdoor onder druk komen te staan. In het begin van het nieuwe jaar worden die posities teruggedraaid en keren de verkochte fondsen terug naar hun evenwichtsprijs (compensatie van de overreactie van het jaar daarvoor).


Er wordt ook wel gesproken van het turn-of-the-year-effect.


Zie ook: marktanomalie, kalendereffect, maandag-effect, holiday effect, sell in May, seizoenspatroon.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter J.
Volgend begrip:
 

Home | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Adverteren | Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet