dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Twitter
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
beknibbelflatie
Een nieuwe (januari 2024) combinatie van het woord inflatie met ... >>
 Vandaag 25-04-2024
21835 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 Dogs of the Dow
2 Belgische tandarts
3 beknibbelflatie
4 saneringskrediet
5 Informations- und Forsch...
 Thema's
 Recent verbeterd
25-04prijsprikkel
25-04memecoin
25-04maatschappelijke koste...
25-04beoordelingseconomie
25-04short squeeze
25-04dry powder
25-04financiële prikkel
25-04technisch resultaat
25-04netto combined ratio
25-04loss ratio
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4debt service coverage ra...
5out-of-pocket kosten
6excasso
7reconciliatie
8arm's length-beginsel
9negatief eigen vermogen
10R-squared
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

bid-rigging


Bid-rigging is een vorm van samenspanning (collusie) tussen aanbieders in een bepaalde markt: naar aanleiding van een aanbesteding spreken één of meer aanbieders af geen inschrijving in te dienen, worden offertes op elkaar afgestemd of maakt men afspraken over wie de opdracht gegund zal krijgen. Dergelijke heimelijke afspraken verminderen of elimineren concurrentie en leiden tot hogere kosten voor opdrachtgevers (de aanbestedende partijen).

Vormen van bid-rigging zijn:

  1. biedonderdrukking: aanbieders spreken af wie zullen inschrijven of wie na inschrijving zijn bod zal intrekken, zodat de ander een grotere kans heeft de opdracht gegund te krijgen.

  2. schijnbieding (of overbieding): aanbieders bieden bewust een hogere prijs dan de aanbieder waarvan men onderling heeft afgesproken dat die de opdracht gegund 'mag krijgen'.

  3. marktverdeling: aanbieders spreken af in welke geografische regio’s zij de opdrachten gegund ‘mogen krijgen’.

  4. biedrotatie: aanbieders spreken af wie aan de beurt is om een opdracht gegund ‘te krijgen’.


Veel aanbestedingsmarkten hebben kenmerken die het maken van afspraken eenvoudiger of aantrekkelijker maken. Vaak is bijvoorbeeld vooraf bekend welke bedrijven zullen inschrijven. Soms is het ook bekend wat het budget of de maximale prijs voor de aanbestedende dienst is. Deze kennis vergemakkelijkt het maken van afspraken tussen concurrenten en het coördineren van deze kartelafspraken.
Markten met (onder andere) weinig aanbieders, hoge toetredingsdrempels, homogene producten of diensten, weinig of geen alternatieve producten of diensten zijn vaker een voedingsbodem voor dit soort ongeoorloofde praktijken.


Zie ook: tender, offerte, collusie, kartel, mededinging, mededingingsautoriteit. Vergelijk: rate-rigging.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter B.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet