dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Twitter
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
pay-or-okay
Een door Meta - het moederbedrijf van Facebook en Instagram - in ... >>
 Vandaag 19-04-2024
21830 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 Dogs of the Dow
2 oorlogseconomie
3 reconciliatie
4 penny wise, pound foolish
5 excasso
 Thema's
 Recent verbeterd
18-04interne markt
18-04bitcoin halving
18-04vermogenswinstbelastin...
18-04pay-or-okay
18-04beleidsdekkingsgraad
18-04schaduwhandel
18-04benchmark
18-04nowcasting
18-04GDPNow
18-04phishing
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4debt service coverage ra...
5out-of-pocket kosten
6excasso
7reconciliatie
8arm's length-beginsel
9negatief eigen vermogen
10R-squared
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

ken uw cliënt (principe)


Ook de Engelse vakterm 'Know Your Customer' (KYC) wordt vaak gebruikt.

  1. Onderzoek naar, en inventarisatie van de wensen en omstandigheden van een klant, met als doel om zo goed mogelijk aan de zorgplicht te kunnen voldoen.

  2. Ook gebruik als begrip binnen de bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering. In dat kader wordt ook wel gesproken over customer due diligence (CDD). Dit betekent dat financiële instellingen geen anonieme rekeningen of rekeningen onder een klaarblijkelijk fictieve naam mogen beheren. Daartoe moet een aantal maatregelen genomen worden.

    • Vaststellen van de identiteit van de cliënt en deze verifiëren aan de hand van betrouwbare onafhankelijke bronnen, documenten, gegevens of informatie.

    • De uiteindelijk belanghebbende identificeren en redelijke maatregelen treffen om de identiteit van de uiteindelijk belanghebbende te verifiëren, zodanig dat de financiële instelling naar eigen tevredenheid verzekerd is te weten wie de uiteindelijk belanghebbende is. In het geval van rechtspersonen en juridische constructies dienen financiële instellingen voorts redelijke maatregelen te treffen teneinde inzicht te verkrijgen in de eigendoms- en zeggenschapstructuur van de cliënt.

    • Informatie verzamelen over het doel en het beoogde karakter van de zakenrelatie.

    • De zakenrelatie blijvend aan CDD-maatregelen onderwerpen en de tijdens die relatie verrichte transacties nauwkeurig onderzoeken, teneinde te waarborgen dat de verrichte transacties verenigbaar zijn met de kennis van de instelling over de cliënt, zijn zaken en risicoprofiel, waar nodig met inbegrip van de herkomst van de gelden.


    Financiële instellingen dienen elk van de hiervoor genoemde CDD-maatregelen toe te passen, maar kunnen de reikwijdte van deze maatregelen bepalen op grond van de risicogevoeligheid, afhankelijk van het type cliënt, de zakenrelatie of de transactie.


Voorbeeld
'Nu zat het de banken de afgelopen jaren op bijna alle fronten tegen. Tegenslag één: verscherpt toezicht op witwassen en fraude leidde in het recente verleden tot boetes – én extra uitgaven aan intern toezicht. Rabobank, bijvoorbeeld, gaf de afgelopen vijf jaar 1,6 miljard euro uit aan zijn Know Your Customer-offensief – nog los van een recente extra inspanning van een kwart miljard die toezichthouders eisten.'
Bron: NRC - 11-02-2022.

Engels: know your customer (KYC).


Zie ook: klantacceptatie, geschiktheidstoets, passendheidstoets, monitoring, customer due diligence, derisking, politiek prominent persoon, verdachte transacties, ongebruikelijke transacties, Financial Action Task Force, Transactie Monitoring Nederland.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter K.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet