Ook: dagbeprijzing.Toepassing van een flexibel prijssysteem waarbij, afhankelijk van een aantal factoren in de markt van het desbetreffende product of dienst, prijzen zeer regelmatig worden verhoogd of verlaagd.
Dze methode wordt in een toenemend aantal marktsectoren toegepast, onder andere in de reisindustrie.
Voorbeeld
- ' Het fenomeen 'dagbeprijzing` of 'dynamische beprijzing` doet zijn intrede in een toenemend aantal marktsectoren. Vooral in de reisbranche worden de prijzen constant aangepast, op basis van verkoopprognoses en de ontwikkeling van de vraag. Luchtvaartmaatschappijen zoals Ryanair werken op basis van dynamische prijzen om op die manier de consument te verleiden tot het vroeg boeken van vluchten en om de bezettingsgraad zo hoog mogelijk te krijgen.'
Bron: ManagementSite - 01-08-2004.
- '"Steeds meer winkelketens doen aan dynamic pricing", zegt Sander Roose van softwareontwikkelaar Omnia Retail. "Ze passen hun prijzen voortdurend aan. En niet alleen in de webshop, maar ook steeds vaker in de echte winkels. ......Prijzen zijn veel minder vast geworden. Ik weet dat verkopers in een bepaalde keten er gek van werden. Terwijl ze een product stonden te verkopen, was de prijs alweer veranderd."'
Bron: NOS.nl - 26-11-2017.
Engels: dynamic pricing, demand pricing, time-based pricing.
Tip anderen
|