Een variant op de nationale kampioen.
Een aanduiding voor een in Europa gevestigde grensoverschrijdende onderneming met een heel stevige marktpositie en groeipotentie, die is opgewassen tegen de internationale concurrentie.
Voorbeeld
'De beautyproducten van luxemerken als Gucci, Saint Laurent en Creed komen in handen van L’Oréal, het grootste cosmeticabedrijf ter wereld. Eigenaar Kering verkoopt het recht om cosmetica in licentie te verkopen aan L’Oréal voor vier miljard euro. (....) Kering-ceo Luca de Meo kiest voor samenwerking met LOréal om de exclusieve merken van het concern op grotere schaal aan te kunnen bieden. De oud Renault-topman was in zijn vorige baan al pleitbezorger van het creëren van ’Europese kampioenen’. Die moeten allianties aangaan om zo groot te worden dat ze kunnen concurreren op de wereldmarkt.'
Bron: De Telegraaf, 20-10-2025.
Zie ook: industriepolitiek, investeringsklimaat, marktmacht, marktleider, protectionisme, staatssteun. Vergelijk: nationale kampioen, Nationaal Icoon.
|