Afgekort: TTV.
De term time-to-value verwijst naar de tijd die een klant nodig heeft om de eerste voordelen van een product of dienst te ervaren nadat hij of zij het is gaan gebruiken. In wezen meet het hoe snel een klant waarde uit zijn aankoop haalt.
Gebruikers verwachten de waarde waarvoor ze hebben betaald op tijd te ontvangen en ervaren. Hoe sneller hoe beter. Het optimaliseren van TTV is belangrijk voor klanttevredenheid en klantenbinding.
Het meten van time-to-value wordt meestal toegepast op toegevoegde technologie - datacenter hardware, netwerkinfrastructuur, systeembeveiliging, Software as a Service (SaaS), enzovoorts - waarbij de beloofde verbetering meetbaar dient te zijn.
Qua concept lijkt het op return on investment (ROI), maar in plaats van het financiële succes van een investering te meten, wordt hier gekeken naar de effectiviteit van een investering vanuit klantoptiek.
Voorbeeld
'Navigatiedienstverlener TomTom schrapt 300 banen, bijna tiende van totaal, laat het bedrijf weten in een persbericht. ‘TomTom (…) heeft vandaag aangekondigd dat het zijn organisatie aanpast aan zijn productgestuurde strategie. TomTom omarmt kunstmatige intelligentie en gebruikt een schaalbaar raamwerk voor het ontwikkelen en op de markt brengen van producten.’ ....'Met een gemoderniseerde technologiestack worden we een echt productgestuurd bedrijf, dat onze klanten integratievriendelijke, eenvoudig aanpasbare, modulaire producten biedt', aldus zegt ceo Harold Goddijn van TomTom. 'Deze verschuiving verbetert de ervaring van de eindgebruiker en verkort de implementatiecycli voor onze klanten, waardoor onze time-to-value wordt versneld.'
Bron: BNR - 30-06-2025.
Zie ook: toegevoegde waarde. Vergelijk: time-to-market.
|