Een ‘killer acquisition’ is een overname door een onderneming - vaak een bedrijf met een groot marktaandeel en aanmerkelijke marktmacht - die voornamelijk als doel heeft de controle te krijgen over een innovatief bedrijf, met het doel diens veelbelovende product of dienst te stoppen, toekomstige concurrentie uit te schakelen en haar marktaandeel te beschermen.
Dergelijke praktijken komen regelmatig voor in de Big Tech- en Big Pharma-sectoren, waar overnamedoelwitten een lage omzet maar een groot potentieel hebben en daardoor onder de traditionele drempels voor fusiebeoordeling door mededingingsautoriteiten blijven. Deze deals geven aanleiding tot antitrust-bezwaren omdat ze innovatie belemmeren en de keuze voor de consument beperken, ook als de overnemende partij het team van de kleine onderneming behoudt (acqui-hiring).
Voorbeeld
'Hoe kijkt u als rechter naar de toenemende concentratie van marktmacht in bepaalde sectoren? - ‘Als ik in mijn schuurtje een apparaat ontwikkel en mijn bedrijf zo kan laten groeien, dan heb ik dat te danken aan mijn verdiensten. Maar als je mensen discrimineert of schaarse potentiële concurrenten overneemt voordat ze kunnen doorbreken (de zogeheten killer acquisitions, red.), dan verlaat je dat systeem.’ ‘Filosoferend over de relatie tussen mededingingsrecht en democratie, zie ik markten die zo geconcentreerd zijn dat je je kan afvragen of dat nog gezond is.
Bron: FD, interview met Marc van der Woude, president van het Gerecht van de Europese Unie - 05-12-2025.
Zie ook: overname, marktmacht, concurrentie, mededinging, antitrust, innovatie, Big Tech, Big Pharma. Vergelijk: killer bee.
|