Verschijnsel dat tijdelijk bovenmatige (media-)aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is.
Het begrip komt ook in allerlei samenstellingen voor.
Hypes treden ook bij beleggen regelmatig op. Zo was er bijvoorbeeld aan het begin van dit millennium sprake van een internethype ('dotcomhype', zie: internetzeepbel), waardoor aandelen in in de ict-sector (tijdelijk) zwaar werden overgewaardeerd en tenslotte volledig instortten.
Voorbeeld
- 'Bij een hype is het vaak een goede strategie om gewoon mee te doen. Totdat de muziek stopt natuurlijk – dan is de vraag: is er nog een stoel te vinden. Het tweede cruciale aspect om succesvol te speculeren in een hype is dus op tijd afscheid nemen. In theorie helpt een stoplossorder daarbij. Maar in de praktijk moet je oppassen. Als de bubbel in één grote klap barst, heb je waarschijnlijk niks aan je stoplossorder.'
Bron: FD, column Corné van Zeijl - 26-06-2025.
- 'Eind jaren vijftig was er de Tronica-hype, waarin alles met elektronica door het dak ging. Rond 2000 de dotcomhype. Nu staat alles wat met elektrische of waterstofvoertuigen te maken heeft onder eenzelfde positieve hoogspanning, met Tesla als toonbeeld. Ook opmerkelijk hoe de ene hype de andere versterkt, zoals Tesla die voor $1,5 mrd bitcoins aankoopt.'
Bron: FD - 15-02-2021.
- 'Cryptovaluta waren dé grote beleggingshype van 2017. De buurvrouw, de bakker, de taxichauffeur en diens moeder leken ineens allemaal in bitcoins te handelen.'
Bron: NRC - 25-11-2018.
Zie ook: gedragseconomie, angst en hebzucht, hebzucht, the greater fool theory, fear of missing out, kuddegedrag, kuddebeleggen, bubbel, zeepbel, froth, internetzeepbel, beurslieveling, pot bubble, initial coin offering, hype circle, bias, framing. Vergelijk: big business, kuddebeleggen, game changer.
|