dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Bluesky
Volg ons op X
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
kaartbetaling
Een kaartbetaling is een betaling via betaalkaart of creditcard. ... >>
 Vandaag 12-07-2025
22186 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 painting the tape
2 IFO Institut
3 netto prijs
4 pro memorie
5 koers-boekwaardeverhoudi...
 Thema's
 Recent verbeterd
11-07deflatie
11-07wereldbevolkingsdag
11-07overbruggingskrediet
11-07geldmachine
11-07koers-boekwaardeverhou...
11-07lo spread
11-07IFO Institut
10-07confiscatie
10-07zetel
10-07open outcry
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4out-of-pocket kosten
5debt service coverage ra...
6reconciliatie
7excasso
8penny wise, pound foolis...
9arm's length-beginsel
10Beige Book
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

imperfecte markt


Een imperfecte markt is een economische markt die op de een of andere manier afwijkt van een perfecte markt, een omgeving waar dus geen sprake is van volkomen concurrentie (perfecte concurrentie).

  • Gebrek aan productinformatie / informatie-asymmetrie - In een imperfecte markt hebben kopers en verkopers onvolledige informatie over producten en prijzen. Dit gebrek aan informatie stelt sommige bedrijven in staat om een voordeel te hebben ten opzichte van andere bedrijven in hun verkoop en marketing.

  • Hoge toetredingsdrempel - Bepaalde industrieën kunnen hogere toetredingsdrempels hebben dan andere, zoals regelgeving, opstartkosten of training en opleiding. Deze barrières maken het moeilijk voor andere bedrijven om die markt te betreden, waardoor er minder concurrentie is.

  • Dominante marktpositie / Ongelijk marktaandeel - Één bedrijf kan de markt domineren, zodat het een groter marktaandeel heeft dan andere bedrijven. Dit kan een situatie creëren waarin één leverancier van een product of dienst de marktprijzen controleert.

  • Productdifferentiatie - In een imperfecte markt hebben de producten en diensten die door elk bedrijf worden verkocht verschillen die de versie van een product of dienst van het ene bedrijf superieur maken aan die van een ander bedrijf. Dit kan leiden tot een ongelijke keuze voor kopers, omdat ze eerder geneigd kunnen zijn om het superieure product of de superieure dienst te kopen.


Engels: imperfect market.


Zie ook: aanmerkelijke marktmacht, dominante marktpositie, toetredingsdrempel, productdifferentiatie, monopsonie, informatie-asymmetrie. Vergelijk: volkomen concurrentie.






 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter I.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet