Ook: makers-economie.
De 'creator economy' of 'makerseconomie' is een aanduiding voor creatieve individuen die online content, producten en diensten creëren en distribueren. Hieronder vallen contentmakers op sociale media, bloggers, online influencers, onafhankelijke artiesten en anderen. Ze gebruiken het internet of sociale media om hun persoonlijke merk en bereik op te bouwen om in contact te komen met een groot publiek en inkomsten te genereren uit hun creaties.
Deze wijze van creatie is mogelijk geworden als gevolg van de opkomst en groei van sociale media, e-commerce platforms en andere digitale hulpmiddelen.
Voorbeeld
'Hotmart is voor Nederland een geïmporteerde unicorn, een bedrijf met een waardering van meer dan $1 mrd. Het bedrijf ontstond in Brazilië en heeft daar nog steeds zijn belangrijkste basis. Na de investering door Koolen in 2013 kwam de holding van Hotmart naar Nederland. De verplaatsing moest helpen bij het veroveren van Europa. Het bedrijf zit in een marktsegment dat enkele jaren geleden met hypes was omgeven: de creator economy. Via allerlei onlineplatforms zouden mensen zelf geschreven e-boeken, bedrukte T-shirts, bloempotten van eigen makelij en foto’s verkopen. Maar ook onlinecursussen, het segment waarop Hotmart zich richt. De verwachtingen over deze markt wisselden de afgelopen jaren.'
Bron: FD, column Bartjens - 17-06-2025.
Engels: creator economy.
Zie ook: platformeconomie, platformisering, influencer.
|