dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Bluesky
Volg ons op X
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
buycot
Een buycot s het tegenovergestelde van een boycot. Waar je bij een ... >>
 Vandaag 16-06-2025
22173 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 painting the tape
2 penny wise, pound foolish
3 Institut für Wirtschafts...
4 bezettingsgraad
5 dedollarisatie
 Thema's
 Recent verbeterd
15-06buycot
15-06dedollarisatie
14-06staatsdeelneming
14-06systeemrisico
14-06revolverend fonds
13-06gold bug
13-06precariaat
12-06box-arbitrage
12-06boxhoppen
12-06lit market
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4debt service coverage ra...
5out-of-pocket kosten
6reconciliatie
7excasso
8penny wise, pound foolis...
9arm's length-beginsel
10Beige Book
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

gamificatie


Ook: gamification.
Gamificatie is het gebruik spelprincipes en speeltechnieken uit games (bordspellen, computerspellen, online spellen) om het gedrag van consumenten of gebruikers op een positieve manier te sturen en betrokkenheid te vergroten. Via een gevoel van beloning en prestatie wordt iemand aangemoedigd een gewenste actie te ondernemen. Dergelijke spelelementen worden in applicaties en processen vrijwel ongemerkt in het dagelijks leven van mensen toegepast met als doel hun gedrag aan te passen. Met gamificatie kan men langdurig een positieve invloed uitoefenen op gedrag.
Gamificatie is dus niet het spelen van games; wel ligt de nadruk op game-elementen.
Ook in de financiële sector wordt gamificatie toegepast, onder meer in populaire, goedkope en laagdrempelige beleggingsapps.

Voorbeeld

  • 'Temu [webwinkel, red.] maakt van shoppen een casinospel. Het gevolg van die gamification? Gebruikers blijven terugkomen, vaak voor spullen die ze eigenlijk niet nodig hebben, en die ook gauw weer stuk zijn. En hoe vaker ze terugkomen, hoe meer het platform van ze weet, zodat het nóg preciezer kan inspelen op precies die psychologische zwaktes die ze de hele tijd teruglokken.'
    Bron: NRC - 15-02-2025.

  • 'De Autoriteit Financiële Markten (AFM) waarschuwt ......voor gamification, beleggen als een soort spelverslaving. Volgens de toezichthouder loopt een op de acht particuliere beleggers, dat zijn ruim 120.000 huishoudens, een groot risico om in de financiële problemen te komen als de stemming op de beurs of in de huizenmarkt omslaat. "Zeker als mensen dit doen met geld dat ze op korte termijn nodig hebben bij financiële tegenslag, of in de toekomst om na hun pensioen van rond te komen", zegt AFM-voorzitter Laura van Geest. Bijna 40 procent denkt "veel geld" te kunnen verdienen met beleggen, blijkt uit onderzoek van de AFM.
    Bron: marketingfacts.nl - 21-08-2020.


Engels: gamification.


Zie ook: gedragseconomie, nudging, consumentisme, perverse prikkels, financiële prikkel, RobinHood, serious game. Vergelijk: speltheorie.






 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter G.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet