Ook: open-boek management.
Een methode waarbij samenwerkende bedrijven c.q. opdrachtgevers en opdrachtnemers, maar bijvoorbeeld ook werkgevers en hun werknemers financiële gegevens - zoals als omzet, inkoopcijfers en marges - met elkaar delen.
Door de transparantie als gevolg van het delen van deze gegevens binnen zo'n partnership wordt het onderling vertrouwen versterkt, voelen de bedrijven en hun medewerkers zich meer verantwoordelijk voor het bereiken van de afgesproken doelen, is er meer grip op risico's, worden continue verbetering en innovatie aangemoedigd, en wordt een cultuur van 'intrapreneurship' bevordert.
Voorbeeld
- 'Het eerste deel van de opknapbeurt van de Van Brienenoordbrug bij Rotterdam gebeurt met een nieuw contract, dat de aannemer meer zekerheid biedt dan in eerdere afspraken. ....In de nieuwe aanbesteding, die vorige week van start ging, betaalt Rijkswaterstaat de werkelijke kosten van de ingewikkelde klus, plus een vast percentage voor algemene kosten en winst. De uitvoerder weet daardoor, in tegenstelling tot bij de eerste aanbesteding, dat onverwachte tegenvallers betaald zullen worden. ... Een lastig onderdeel is de oostelijke basculekelder, die het tegengewicht van de brug bergt. Het werk aan deze immense, ruim zestig jaar oude kelder brengt veel onzekerheden met zich mee, stelt Rijkswaterstaat. Daardoor is het lastig om van tevoren een goede prijs te calculeren en gebeurt dat nu met de ‘open boek’-methode. Rijkswaterstaat en de gekozen aannemer of combinatie houden elkaar regelmatig en volledig op de hoogte van de voortgang van het proces en de daarbij gemaakte kosten. Er is dus geen sprake van een vaste aanneemsom.'
Bron: FD - 04-09-2025.
- 'Open-Book Management is overigens niet enkel een beproefde methode voor partnerships, ook voor de eigen organisatie kan het lonen. Het is gebaseerd op de veronderstelling dat medewerkers die als eigenaar worden behandeld, zich ook als eigenaar zullen gedragen. Zo creëer je betrokken medewerkers die het gevoel hebben het bedrijf zelf te runnen. "Iedereen in de organisatie kan nu bijdragen aan een betere cashflow. Dat gaat om account-managers die de juiste klantinformatie invoeren tot aan mensen van projectmanagement en logistiek die aan administratie meteen de goede informatie doorgeven. Op die manier gaan facturen sneller de deur uit en dat is goed voor de cashflow." Zo maakt open-Book Management van medewerkers intrapreneurs, mensen met de mindset van een ondernemer.'
Bron: Rabobank.nl - 2025.
Engels: open-book management.
Zie ook: transparantie, vertrouwen, innovatie, productiviteit, intrapreneur.
|