dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Bluesky
Volg ons op X
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
massaontslag
Het ontslaan van grote aantallen werknemers bij een onderneming. ... >>
 Vandaag 26-11-2025
22304 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 segregated account
2 penny wise, pound foolish
3 out-of-pocket kosten
4 vier-ogen principe
5 meerwerk
 Thema's
 Recent verbeterd
25-11massaontslag
24-11concentratierisico
24-11transactiedatum
24-11indexbeleggen
24-11maakindustrie
24-11Gender Pay Directive
24-11Big Oil
24-11Equal Pay Day
24-11creatieve destructie
24-11valutareserves
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4out-of-pocket kosten
5debt service coverage ra...
6excasso
7reconciliatie
8penny wise, pound foolis...
9arm's length-beginsel
10Beige Book
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

Veblen-goed


Genoemd naar de econoom Thorsten Veblen.
Een goed met een positieve prijselasticiteit: bij een stijgende prijs neemt de vraag toe en en bij een dalende prijs daalt ook de vraag.
Een Veblen-goed is een uitzondering; gewoonlijk is de prijselasticiteit negatief; het ging bij Veblen om keuzeproblemen bij exclusieve goederen. Te denken valt aan (moderne) kunst; zolang de prijs stijgt neemt de vraag toe omdat de superrijken elkaar willen aftroeven en publiciteit zoeken. Als de prijs daalt is men niet meer geïnteresseerd.

Voorbeeld
'Zeer vermogende mensen leven in hun eigen wereld. Ze merken dat luxe aan inflatie onderhevig is door de toename van nieuwe rijken. Met dank aan sociale media zijn luxeartikelen overal zichtbaar. Luxe is een spel geworden dat iedereen kan meespelen — en dus niet meer leuk is. De Amerikaanse econoom Thorstein Veblen introduceerde in 1899 het fenomeen van ‘opzichtige consumptie’. Luxe is status. Kopers betalen met liefde veel teveel om anderen af te troeven. De vraag neemt juist toe als prijzen stijgen. Het gevoel van schaarste en rivaliteit wordt momenteel echter anders beleefd. Veblen zou glimlachen: statussymbolen zijn niet langer spullen, maar verhalen die je kunt vertellen.'
Bron: FD, column Bartjens - 14-11-2025.


Zie: prijselasticiteit, trofeeënmarkt, luxegoederen, statusgoederen, blingbling, keeping up with the Joneses, wat de gek ervoor geeft. Vergelijk: Giffen-goed.






 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter V.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet