dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Twitter
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
Blauwe Vrijdag
De laatste vrijdag in april; dus de vrijdag voor 1 mei, de dag ... >>
 Vandaag 26-04-2024
21835 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 Dogs of the Dow
2 beknibbelflatie
3 onder embargo
4 Belgische tandarts
5 out-of-pocket kosten
 Thema's
 Recent verbeterd
26-04Blauwe Vrijdag
26-04belastingaangiftestres...
25-04prijsprikkel
25-04memecoin
25-04maatschappelijke koste...
25-04beoordelingseconomie
25-04short squeeze
25-04dry powder
25-04financiële prikkel
25-04technisch resultaat
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4debt service coverage ra...
5out-of-pocket kosten
6excasso
7reconciliatie
8arm's length-beginsel
9negatief eigen vermogen
10R-squared
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

consumptiemaatschappij


Een maatschappij die ingericht op het voortdurend stimuleren van de consumptie. Een maatschappij waarin een levensstijl van "kopen, kopen, kopen" en "meer, meer, meer" centraal staan om zodoende de economische groei in stand te houden.

Voorbeeld

  • 'Voor een stabiele economie is het belangrijk dat vraag en aanbod in evenwicht zijn. Als producent kun je daar aan bijdragen door te luisteren naar de klant en alleen te produceren waar hij of zij om vraagt. Eeuwenlang volgde het productieaanbod op de klantvraag. Maar wat nou als de fabrieken al draaien en de lampen, telefoons en schoenen van de lopende band rollen? Voor die productie is een afzetmarkt nodig — en dat vereist een continuë vraag naar nieuwe spullen. Die vraag is dé achilleshiel van onze consumptiemaatschappij geworden. Om de economie draaiende te houden, móéten jij en ik blijven consumeren.'
    Bron: Follow The Money | FTM.nl - 11-04-2018.

  • 'Elke dag worden we blootgesteld aan de prikkelende verleidingen van de consumptiemaatschappij. En helaas, het primitieve mensenbrein is best wel beïnvloedbaar. Reclamecampagnes weten bovendien precies hoe ze consumenten bij hun achilleshiel kunnen raken. Maken we überhaupt nog een kans tegen al dit reclamegeweld?'
    Bron: VPRO Tegenlicht - 08-08-2020.



Zie ook: consumptie, consumptieve bestedingen, consumptiegoederen, consumeerderen, massaproductie, affluenza, statusgoederen, positional wealth, keeping up with the Joneses, economische groei, kapitalisme, neoliberalisme, marktisme, economisme. Vergelijk: consuminderen.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter C.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet