dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Bluesky
Volg ons op X
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
Week van de Belegger
Een sinds 2015 jaarlijks in oktober of november georganiseerd ... >>
 Vandaag 03-11-2025
22292 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 penny wise, pound foolish
2 documentfraude
3 hard power
4 sudden wealth syndrome
5 gebakken lucht
 Thema's
 Recent verbeterd
03-11koper (metaal)
03-11voorspellingsmarkt
03-11continueringsverhikel
03-11circuit breaker
03-11voortzettingsfonds
03-11Week van de Belegger
01-11geo-economische macht
01-11lobby
01-11Mercer CFA Global Pens...
01-11Sociaal-Economische Ra...
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4out-of-pocket kosten
5debt service coverage ra...
6excasso
7reconciliatie
8penny wise, pound foolis...
9arm's length-beginsel
10Beige Book
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

risicoselectie


Het selecteren van verzekerden op grond van mogelijke risicofactoren, waarbij de verzekeraar tracht de 'goede risico's' te verzekeren en de 'slechtere risico's' tracht uit te sluiten.
De basis van verzekeringen - het dekken van risico's van gebeurtenissen die niet vaak voorkomen maar wel grote gevolgen hebben - is juist gebaseerd op solidariteit. Het risico wordt uitgesmeerd over een grote populatie (gedeeld), zodat iedereen jaarlijks een kleine premie betaalt die genoeg oplevert om de schade te dekken van alle mensen die de zeldzame ­gebeurtenis in dat jaar overkomt. De verzekerden delen het risico en betalen allemaal dezelfde premie.
Risicoselectie is verboden voor de verplichte basisverzekering (zorgverzekering). Zorgverzekeraars moeten iedereen accepteren voor de basisverzekering. Toch trachten sommige zorgverzekeraars - onder meer met marketingtechnieken - bepaalde personen (met de 'goede risico's) aan te trekken. Reclame gericht op jongeren en hogeropgeleiden is bijvoorbeeld een manier om ouderen en chronisch zieken te weren.

Voorbeeld
'Hoger opgeleid? Lagere premie. Al jaren erger ik me aan de reclames van Promovendum, de verzekeraar voor ­hoger opgeleiden. Het ondernemingsmodel van de verzekeraar ­bestaat uit het selecteren van ‘goede risico’s’, mensen die weinig schade veroorzaken. Dit is boerenslim, maar ook asociaal. En nu blijken ze te lobbyen ook, in de zorg nog wel, waar risicoselectie verboden is.'
Bron: Volkskrant, column Frank Kalshoven - 12-04-2019.


Zie ook: verzekering, solidariteit, risicofactor, risico-analyse, moral hazard.






 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter R.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet