Een winkel of winkelformule die zich nadrukkelijk positioneert als winkel met lage prijzen. Doorgaans door het aanbieden van een beperkt assortiment (en bekende merken) en het leveren van beperkte service. De winkels zijn meestal sober ingericht.
Voorbeelden zijn de supermarktketens Aldi en Lidl.
Voorbeeld
- 'Hard discounters zoals Aldi en Lidl worden steeds populairder vanwege hun lage prijzen. Ze winnen veel terrein in economisch moeilijke tijden, en deze groei blijft vaak bestaan wanneer de economie herstelt. Om een bredere groep consumenten aan te spreken, zijn hard discounters onlangs begonnen met het opnemen van meer A-merken in hun assortiment. Hierdoor is de grens tussen hard discounters en traditionele supermarkten geleidelijk vervaagd.'
Bron: ESB.nu - 20-06-2025.
- 'Zonder veel ruchtbaarheid is supermarktketen Lidl bezig om de consument met de kleine beurs te voorzien van biologische, fairtrade en gezonde voeding. Heeft de discounter een geheime missie?'
Bron: De Groene Amsterdammer - 12-01-2022.
Zie ook: prijsvechter, discount broker, afzet, marktaandeel, commoditisatie, prijsconcurrentie, negatieve prijsspiraal, prijsdruk, prijzenoorlog, prijzenslag, dumpen, dumpprijs, sociale dumping, ramsj, onderkant van de markt, vechtmarkt, low budget, no frills, unbundling, A-merk, B-merk.
|