dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Bluesky
Volg ons op X
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
cijferseizoen
Ook: bedrijfscijferseizoen, resultatenseizoen, winstcijferseizoen, ... >>
 Vandaag 30-04-2025
22139 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 penny wise, pound foolish
2 pro memorie
3 valutakoersrisico
4 reconciliatie
5 ding flof bibs
 Thema's
 Recent verbeterd
29-04stukken
29-04kassabon
29-04cijferseizoen
29-04Digital Markets Act
29-04valutakoersrisico
29-04shoulder surfing
29-04vuistpand
29-04jubeljaar
29-04verjubelen
29-04schuldverlichting
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4debt service coverage ra...
5out-of-pocket kosten
6reconciliatie
7excasso
8penny wise, pound foolis...
9arm's length-beginsel
10negatief eigen vermogen
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

reclametaks


Een belasting op reclameuitingen, met name bedoeld om de consumptie en daarmee onze ecologische voetafdruk terug te dringen.

Voorbeeld
'Datawetenschapper Jeff Hammerbacher zei het zo: „De knappe koppen van mijn generatie denken na over hoe ze mensen op advertenties kunnen laten klikken.” Kortom: willen we minder consumeren, dan moeten we de reclame inperken. .......Het is effectiever om reclame in zijn algemeen te ontmoedigen. Voer daarom een reclametaks in vergelijkbaar met de gemeentelijke reclamebelasting, die gericht is op reclame die vanaf de openbare weg zichtbaar is. Richt deze reclametaks op alle reclame-uitingen en belast de door organisaties uitgegeven budgetten aan reclame. Een heffingskorting houdt rekening met kleine bedrijven. Algemeen nut beogende instellingen en (semi-)publieke zaken zoals het ov zijn vrijgesteld. Een progressieve opzet van de reclamebelasting ontmoedigt grotere bedrijven. Met gelijke reclamebudgetten zal de hoeveelheid reclame waar de gemiddelde mens zich niet aan kan onttrekken, dalen. In plaats van het gevoel dat er iets ingeleverd moet worden, heeft de reclametaks voordelen. Je raakt er minder van overtuigd iets te missen, je koopt minder, je geeft minder geld uit en bespaart ruimte en rommel in je huis. En onze ecologische voetafdruk daalt.'
Bron: NRC, opinie Diederik Hoefsmit - 29-03-2023.


Zie ook: accijns, belasting, consuminderen, ecologische voetafdruk, duurzaamheid, degrowth. Vergelijk: precario.






 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter R.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet