dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Bluesky
Volg ons op X
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
Studiegroep Begrotingsruimte
Afgekort: SBR. Nederland: een orgaan dat bestaat uit directeuren ... >>
 Vandaag 13-07-2025
22186 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 painting the tape
2 IFO Institut
3 repo
4 Leibniz-Institut für Wir...
5 dashboard
 Thema's
 Recent verbeterd
13-07Studiegroep Begrotings...
11-07deflatie
11-07wereldbevolkingsdag
11-07overbruggingskrediet
11-07geldmachine
11-07koers-boekwaardeverhou...
11-07lo spread
11-07IFO Institut
10-07confiscatie
10-07zetel
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4out-of-pocket kosten
5debt service coverage ra...
6reconciliatie
7excasso
8penny wise, pound foolis...
9arm's length-beginsel
10Beige Book
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

know what you own-aanpak


Aanpak die bepleit om uitsluitend te beleggen in fondsen die je goed kent en waarvan je ook kunt uitleggen waarom je ze wil hebben c.q. in bezit hebt.
Deze zin "know what you own (and why you onw it)" is beroemd geworden door de bekende belegger Peter Lynch, die het Fidelity Magellan Fund beheerde en wordt beschouwd als een van de grootste beleggers aller tijden. Het geniale van de beleggingsfilosofie van Lynch is in de eenvoud ervan. Hij schreef er zelfs een bestseller over. Het belangrijkste aspect van zijn filosofie is dat beleggers moeten begrijpen wat er in hun beleggingsportefeuille zit, waarom het daar zit en hoe het zich in verschillende scenario's zal gedragen. Volgens Lynch:

"Als je niet in twee minuten of minder aan een 10-jarige kunt uitleggen waarom je een aandeel bezit, moet je het niet bezitten... Aandelen zijn geen loterijbriefjes. Achter elk aandeel zit een bedrijf. Als het bedrijf het goed doet, doen de aandelen het na verloop van tijd ook goed, en omgekeerd. Je moet naar het bedrijf kijken, dat is wat je onderzoekt."

Voorbeeld
'Moeten pensioenfondsen wel duurzaam beleggen? Voor veel lezers lijkt het vanzelfsprekend: natuurlijk moeten pensioenfondsen duurzaam beleggen en bijdragen aan een betere wereld. Hoewel het goed voelt (het geeft een ‘warm glow’) om deze platitudes te uiten en onze goede intenties te tonen, is de volgende stap veel moeilijker. Hoe moeten we precies duurzaam beleggen als we echt impact willen hebben? Een steeds vaker voorkomende aanpak is om enkel te beleggen in ‘goede’ bedrijven en de ‘slechte’ bedrijven uit de portefeuille te verwijderen, de zogenaamde ‘know what you own’-aanpak. Werkt dit? En wat zijn de financiële gevolgen voor pensioengerechtigden? Het zou mooi zijn als we zonder verlies van rendement, met lager risico, de wereld beter kunnen maken. En dat pensioenfondsen onze complexe problemen oplossen bij vraagstukken waar het democratisch bestel wereldwijd weinig voortgang boekt, en ons er nog rijk mee maken ook. Is dit realistisch? Wetenschappelijk bewijs hiervoor ontbreekt vooralsnog.'
Bron: NRC - 24-01-2025.


Zie ook: beleggingscommissie, beleggingsbeleid, beleggingsstatuut, beleggingsprofiel, beleggingshorizon, beleggingsmotieven, risicoprofiel (van een belegger), beleggingsmix, risicobereidheid, risico, risico-analyse, scenario, scenario-analyse. Vergelijk: know your customer.






 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter K.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet