dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
Volg ons op Twitter
fusie
 Vandaag 22-03-2019
19044 begrippen & definities
 Meest opgevraagde begrippen
1International Bank Accou...
2Dogs of the Dow
3AFM-mannetje
4ouwe jongens krentenbroo...
5debt service coverage ra...
6excasso
7Beige Book
8out-of-pocket kosten
9o/g
10arm's length-beginsel
Meer >>
 Thema's
Meer >>
 Recent verbeterd
22-03Raad van Wijzen
22-03Sachverständigenrat
22-03fusie
21-03surveillance capitalis...
21-03surveillancekapitalism...
20-03World Happiness Report
20-03Federal funds
20-03Federal Open Market Co...
20-03Mercantilisme
20-03gemengde economie
Meer >>
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.

frequente aankopen


Door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) medio 2011 ontwikkeld concept waarmee men het verschil tussen de gevoelsinflatie en de werkelijke inflatie meent te kunnen verklaren.
Het CBS houdt hiervoor een aparte statistiek bij van uitgaven die minstens één keer per maand worden gedaan en direct worden afgerekend (zoals boodschappen, benzine en horeca-uitgaven). Dat zijn dus uitgaven die consument 'met de neus op de feiten drukken'.
De aanschaf van bijvoorbeeld een auto of de kosten van verzekeringen vallen hier dus niet onder.
Tussen 2006 en 2011 stegen in Nederland de prijzen van de frequente aankopen in totaal met 13,3%, die van de uitgaven in de tweede categorie met 7,5%. De gemiddelde inflatie bedroeg in die periode 9,4%.


Zie ook: Centraal Bureau voor de Statistiek, inflatie, gevoelsinflatie, persoonlijke inflatiecalculator.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter F.
Volgend begrip:
 

Home | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet