dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Bluesky
Volg ons op X
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
sabbatical
Ook: sabbatsverlof. Een sabbatical is een periode waarin iemand ... >>
 Vandaag 01-12-2025
22314 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 segregated account
2 sweet equity
3 nabetaling
4 cash equivalent
5 nacalculatie
 Thema's
 Recent verbeterd
01-12dual-use goederen
01-12rechtsstaat
01-12rechtszekerheid
01-12schaduweconomie
01-12family office
01-12cash equivalent
01-12liquide activa
01-12Doing Business Report
01-12creatief boekhouden
01-12balans oppoetsen
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4out-of-pocket kosten
5debt service coverage ra...
6excasso
7reconciliatie
8penny wise, pound foolis...
9arm's length-beginsel
10Beige Book
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

concentratiegraad


Ook: concentratie-ratio.
Een maatstaf voor de mate van concurrentie in een sector. Hierbij wordt gekeken naar het gezamenlijk marktaandeel van de grootste spelers in een specifieke markt, meestal berekend voor de grootste vier partijen in de markt.
Het getal zegt iets over de mate van concurrentie in een markt of bedrijfstak en keuzevrijheid van de afnemers. Hoe hoger de concentratiegraad, hoe groter de economische machtspositie van de grootste marktpartij(en). Hoe hoger de concentratiegraad, des te lager de concurrentie tussen aanbieders en keuzevrijheid van de afnemers. Een hoge concentratiegraad is een kenmerk van een oligopolie (vaak wordt al grens 70% of meer aangehouden voor de grootste vier marktpartijen).

Rekenvoorbeeld
Stel dat de vier grootste bedrijven in een bepaalde markt de volgende marktaandelen hebben:
- Bedrijf A: marktaandeel van 35%
- Bedrijf B: marktaandeel van 25%
- Bedrijf C: marktaandeel van 15%
- Bedrijf D: marktaandeel van 10%

De twee grootste partijen hebben 60% van de markt in handen, de drie grootste 75% van de markt, de vier grootste 85%. We noemen dit de concentratiegraad. Dit kan ook in de vorm van een ratio worden berekend:
- 1ste concentratiegraad: 35% > 1-ste mate van concurrentie = 1/35% = 2,86
- 2e concentratiegraad: 35% + 25% = 60%, dus 2e mate van concurrentie = 1/60% = 1,67
- 3e concentratiegraad: 60% + 15% = 75%, dus 3e mate van concurrentie = 1,33
- 4e concentratiegraad: 75% + 10% = 85%, dus 4e mate van concurrentie = 1,18

Een andere manier om naar de mate van concurrentie in een markt of sector te kijken is via de Herfindahl-Hirschman Index.


Zie ook: concurrentie, concentratie, marktaandeel, marktmacht, economische machtspositie, concurrentievervalsing, Herfindahl-Hirschman Index, oligopolie, monopolie.






 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter C.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet