dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Bluesky
Volg ons op X
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
halal bankieren
Ook: Islamitisch bankieren. Verzamelnaam voor financiële ... >>
 Vandaag 20-08-2025
22217 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 painting the tape
2 IFO Institut
3 chief executive officer
4 penny wise, pound foolish
5 bezettingsgraad
 Thema's
 Recent verbeterd
20-08narrative economics
20-08buy-and-hold (strategi...
20-08Jackson Hole Economic ...
20-08schaduwbankstelsel
20-08donor
20-08beleidsarme begroting
20-08loud quitting
20-08groeibriljant
20-08never sell Shell!
20-08core holding
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4out-of-pocket kosten
5debt service coverage ra...
6reconciliatie
7excasso
8penny wise, pound foolis...
9arm's length-beginsel
10Beige Book
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

narrative economics


Letterlijk: narratieve of verhalende economie. Term uit 2017 gemunt door econoom en Nobelprijswinnaar Robert J. Shiller. Hij definieert het als de studie van de verspreiding en dynamiek van populaire verhalen, met name verhalen die mensen interesseren en raken, en hoe deze in de loop van de tijd veranderen, om economische schommelingen te begrijpen. Anders gezegd, hoe verhalen een economische realiteit kunnen creëren.

Voorbeeld
'Rijk worden is allang geen kwestie meer van hard werken: tegenwoordig kun je het manifesteren. Bedenk een bedrag, visualiseer je succes en vertrouw erop dat het universum je zal helpen op je pad. Weldra zal de financiële overvloed je tegemoet stromen, lees ik op Instagram. Daar hoeven we helemaal niet cynisch over te doen, want de econoom Robert J. Shiller schreef een uitstekend boek over hoe verhalen een economische realiteit kunnen creëren, en híj won ooit een Nobelprijs. In Narrative Economics legt hij uit hoe verhalen die viraal gaan, grote economische gebeurtenissen teweeg kunnen brengen. Met name verhalen die mensen het gevoel geven dat hun toekomst ervan afhangt: ... De Nobelprijswinnaar laat in zijn boek zien dat virale verhalen vaak ten grondslag liggen aan het ontstaan van zeepbellen en financiële crises. In de jaren negentig zou het internet bijvoorbeeld alles veranderen. Een verhaal dat zo krachtig werd dat mensen miljoenen pompten in bedrijven, puur omdat ze een website hadden.'
Bron: FD, column Milou Brand - 19-08-2025.


Zie ook: gedragseconomie, animal spirits, influencer, fake news, hype, zeepbel, bubbel, irrational exuberance, irrationeel pessimisme.






 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter N.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet