Swiftonomics is een term die in 2023 is bedacht om de economische invloed weer te geven die Taylor Swifts Eras Tour had op lokale en mondiale economieën, en hoe Taylor Swift de economische invloed van entertainment opnieuw heeft gedefinieerd. De artieste verdient veel geld door slim gebruik te maken van haar marktmacht.
Ze staat er onder meer om bekend dat ze meer dan 100% van de bruto-opbrengst van de kaartverkoop vraagt, waardoor de promotors hun winst moeten halen uit de verkoop van eten, drinken en extra's. Daarom willen ze dat kaartkopers vroeg aanwezig zijn. En door meerdere avonden op één locatie op te treden, bespaart ze op tourkosten en dwingt ze haar fans om naar haar toe te komen. Ze nam het op tegen Apple over royalty's voor nummers die op zijn muziekdienst werden gestreamd, en ze won. Ze deed hetzelfde met Spotify en weigerde haar nummers op zijn gratis dienst te laten spelen.
De Harvard Law School gebruikt haar als voorbeeld van onderhandelingskracht.
Voorbeeld
'Hoewel in de voorspelling een beetje gechargeerd, hebben de ‘Swifties’ best wel wat invloed op de economie. En ook daar is een naam voor: Swiftonomics. De meest recente reeks van optredens van Swift was de Eras Tour. Persbureau Bloomberg meldde dat de tournee meer dan $2 mrd aan bruto inkomsten en in de VS $5 mrd aan totale uitgaven in het laatje bracht. De optredens van de zangeres tijdens die tournee gingen in veel landen gepaard met prijsstijgingen. In Zweden steeg vorig jaar mei de kerninflatie, gecorrigeerd voor energie en voeding, met 3% ten opzichte van een jaar eerder. Dat effect kwam deels door de 180.000 bezoekers die toen in Stockholm op de concerten afkwamen, liet Bloomberg weten. Ook in andere landen waren de extra uitgaven aan restaurants, vluchten en hotels verantwoordelijk voor opwaartse druk op inflatie. ECB-president Christine Lagarde zei tegen CNBC dat in heel Europa de komst van Swift en andere artiesten daar debet aan was.'
Bron: FD - 02-12-2025.
Zie ook: marktmacht, inflatie, royalty.
|