Afgekort: DMA.
Digitale Marktenwet (ook geschreven als 'digitalemarktenwet') van de Europese Unie: wet inzake digitale markten, in 2022 aangenomen Europese wetgeving - onderdeel van een veelomvattender plan - waarmee de EU de techsector veel steviger wil reguleren. De voorstellen zijn samengebald in de zogeheten Digital Market Act en Digital Services Act.
Sommige grote online platforms (machtige, systemische onlineplatforms, zoals Amazon, Google en Facebook) fungeren als poortwachters voor de digitale markten.
Een bedrijf is volgens deze wetgeving een poortwachter als het:
- een sterke economische machtspositie en een aanzienlijke impact op de interne markt heeft en actief is in meerdere EU-landen,
- een sterke bemiddelingspositie heeft, wat betekent dat het een groot aantal gebruikers verbindt met een groot aantal bedrijven,
- geruime tijd een stabiele en duurzame positie op de markt heeft (of aan het verwerven is).
De wet inzake digitale markten moet ervoor zorgen dat deze onlineplatforms zich eerlijk gedragen.
Aan poortwachters die de Wet inzake digitale markten systematisch overtreden, kunnen behalve zware boetes, na marktonderzoek extra maatregelen worden opgelegd. Die maatregelen moeten in verhouding staan tot de gepleegde inbreuken, ze moeten noodzakelijk zijn om de inbreuk te stoppen, en er mogen geen alternatieve maatregelen beschikbaar zijn. De EU kan een platform dwingen om zijn gedrag te veranderen, of zijn structuur, bijvoorbeeld door (delen van) een bedrijf te verkopen (afstoten van onderdelen, opsplitsing).
Voorbeeld
- 'De Europese Commissie deelde de eerste boetes onder EU’s nieuwe digitale regels uit aan Amerikaanse technologiereuzen. ... De primeur was voor Apple en Meta. De eerste kreeg een boete van €500 mln, de tweede €200 mln. De twee hebben de digitale marktenwet (DMA) van de EU overtreden, meent Brussel. Die wet moet misbruik van marktmacht in de digitale wereld tegengaan middels een aantal do’s-and-don’ts voor zogeheten poortwachters. Dat zijn technologiebedrijven met een dusdanig machtige positie bij een bepaalde digitale dienst, dat iemand die daarnaar op zoek is er eigenlijk niet omheen kan.'
Bron: FD - 27-04-2025.
- 'Grote onlinereisplatforms zoals Booking, Expedia en Airbnb liggen overhoop met meerdere toezichthouders en belastingdiensten. ‘Ze zoeken de grenzen op.’ .......Toezichthouders krijgen inmiddels wel meer greep op het model van de platformbedrijven. In Europa werd eind 2022 de digitalemarktenwet (DMA) aangenomen, die grote techbedrijven aan banden legt en concurrentie moet vergroten.'
Bron: FD - 29-02-2024.
Zie ook: Europese Unie, Europese verordening, poortwachter, economische machtspositie, techbedrijf, techsector, internet, platformbedrijf, platformeconomie, Big Five, Frightful Five, Silicon Six, FANG stocks, GAFA, FAAMG, multinational, powerhouse, beurswaarde, marktkapitalisatie, schaalvoordelen, captive market, marktaandeel, economische machtspositie, oligopolie, monopolie, dominante marktpositie, lobbycratie, netwerkeffect, toetredingsdrempel, winner-takes-all markt, gigantisme, market tipping, M*D=$^E, antitrust, big data, datamining, algoritme, kunstmatige intelligentie, systeemrisico, belastingontwijking, techlash. Vergelijk: Digital Services Act.
|