Ook: Champions League-effect.
Titel van een in 2019 verschenen boek van de Vlaamse econoom en vermogensbeheerder Geert Noels. In dit boek beschrijft hij het fenomeen dat de grote, succesvolle organisaties/ondernemingen de neiging hebben steeds groter te worden, de kleinere partijen uit de markt drukken, en de toetredingsdrempel telkens verhogen. De overgebleven grote partijen hebben heel veel marktmacht. Dit verschijnsel doodt gezonde concurrentie, leidt niet tot duurzame groei en brengt de mens in verdrukking.
Voorbeeld
'.......Geert Noels heeft een nieuwe ziekte gedetecteerd, die volgens hem het kapitalisme teistert: Gigantisme. Die ziekte laat zich het makkelijkst omschrijven met de voetbalmetafoor van de Champions League. Er zijn maar enkele grote clubs over die zoveel meer geld te besteden hebben aan nieuwe spelers, dat ze elke concurrentie wegdrukken en de competitie saai wordt. Vooral als die gigaclubs preventief spelers opkopen om opkomende concurrentie in de kiem te smoren. „Zoals nu Frenkie de Jong wordt gekocht door Barcelona. Dat deugt niet, omdat De Jong het in zich heeft om van Ajax weer een echte Champions League-club te maken. Daar maak je het spel kapot mee.”'
Bron: NRC, interview met Geert Noels - 22-03-2019.
Engels: gigantism.
Zie ook: kapitalisme, economische machtspositie, marktmacht, aanmerkelijke marktmacht, dominante marktpositie, concentratie, monopolie, duopolie, oligopolie, schaalvoordelen, netwerkeffect, market tipping, first mover advantage, winner-takes-all markt, supersterbedrijven, Big Tech, Frightful Five. Vergelijk: econoshock.
Tip anderen
|