dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Twitter
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
beleidsdekkingsgraad
Alle Nederlandse pensioenfondsen moeten vanaf 2015 gebruik maken ... >>
 Vandaag 20-04-2024
21830 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 Dogs of the Dow
2 penny wise, pound foolish
3 oorlogseconomie
4 beleidsdekkingsgraad
5 excasso
 Thema's
 Recent verbeterd
19-04vermogenswinstbelastin...
19-04interne markt
19-04beleidsdekkingsgraad
19-04bitcoin halving
19-04buy low, sell high
19-04probeer nooit een vall...
19-04GDPNow
19-04fundamentele analyse
19-04liquidation preference...
19-04liquidatiepreferentie
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4debt service coverage ra...
5out-of-pocket kosten
6excasso
7reconciliatie
8arm's length-beginsel
9negatief eigen vermogen
10R-squared
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

bankhelpdeskfraude


Een vorm van helpdeskfraude: een oplichtingsmethode waarbij criminelen zich voordoen als medewerkers van een bank en proberen (met gebruikmaking van social engineering) het vertrouwen van het slachtoffer te winnen en hem te bewegen om geld over te maken.
Zo kan bijvoorbeeld door de oplichters ernstig gewaarschuwd worden voor het zogenaamde feit dat criminelen toegang hebben weten te krijgen tot bankgegevens en dat het uit voorzorg sterk aan te bevelen is het banksaldo over te maken naar een tijdelijke en 'veilige stallingsrekening' (van de criminelen uiteraard). Of er wordt vervolgens een nep-bankmedewerker langsgestuurd om de bankpas op te halen, waarna de oplichters geld van bankrekening halen.
Hoewel het niet om enorme bedragen gaat (in 2021 ongeveer € 50 miljoen) wordt veel schade aangericht omdat het gaat om heel veel financieel kwetsbare (vaak oudere) mensen die al moeite hebben om rond te komen.

Voorbeeld

  • 'Nederlandse banken hebben afgelopen jaar bijna 36 miljoen euro schade geleden door cyberfraude.
    Vooral bankhelpdeskfraude was met ruim 28 miljoen euro een grote kostenpost, blijkt uit nieuwe cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Tienduizend mensen werden er in 2023 slachtoffer van. Banken en de cyberpolitie waarschuwen voor nieuwe, geraffineerde vormen van cyberfraude. Criminelen zetten volgens de politie op steeds grotere schaal kunstmatige intelligentie in om mensen op te lichten.'
    Bron: De Telegraaf, 10-3-2024.

  • 'Twintig maanden cel geëist voor bankhelpdeskfraude - Een 21-jarige man uit Diemen moet, als het aan het OM ligt, twintig maanden celstraf opgelegd krijgen, waarvan zes maanden voorwaardelijk. De man wordt ervan verdacht zeker zeven (hoog)bejaarde mensen te hebben opgelicht. In de visie van het OM is bewezen dat de verdachte een essentiële rol had bij het plegen van bankhelpdeskfraude. Uit het dossier blijkt, volgens het OM, wat de werkwijze van deze criminelen is. Iemand benadert de ouderen telefonisch en doet zich voor als medewerker van de bank. De slachtoffers wordt vertelt dat er fraude wordt gepleegd met hun bankrekening, waardoor ze snel actie moeten ondernemen. Een andere ‘medewerker’ komt vervolgens aan de deur om de pinpassen op te halen. Waar vervolgens zoveel mogelijk geld vanaf wordt gehaald.'
    Bron: OM.nl - 25-08-2023.


Zie ook: helpdeskfraude, vertrouwen, social engineering, persoonsgegevens, identiteitsfraude, spoofing, phishing. Vergelijk: pas-opstuurfraude.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter B.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet