dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Twitter
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
conference call
Algemeen: een telefonische vergadering waarbij meerdere partijen ... >>
 Vandaag 30-07-2021
20940 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 Dogs of the Dow
2 transitie-inflatie
3 onder embargo
4 Federal Reserve Board
5 tapering
 Thema's
 Recent verbeterd
29-07conference call
29-07schaduwprijs
29-07prijzengeld
29-07startgeld
29-07unicorn
29-07salary-split
29-07split payments
29-07betaling
29-07betaalbedrijf
29-07Einhorn
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3debt service coverage ra...
4onder embargo
5o/g
6out-of-pocket kosten
7excasso
8arm's length-beginsel
9reconciliatie
10negatief eigen vermogen

helpdeskfraude


Een vorm van oplichting waarbij fraudeurs vaak vanuit andere landen - zoals India - bellen en doen alsof ze helpdeskmedewerkers zijn van grote, bekende bedrijven, zoals Microsoft, Google en Vodafone-Ziggo. Onder valse voorwendselen - ze zeggen bijvoorbeeld dat iemands computer besmet is met virussen of gehackt is - proberen ze toegang te krijgen tot iemands computer en snel geld naar zichzelf over te maken.
De criminelen richten niet alleen financiële schade aan, maar beschadigen ook het publieke vertrouwen in de veiligheid van de digitale wereld en de goede naam van bedrijven. De opsporing van verdwenen geld en verdachten is door het internationale karakter van deze met telefonische babbeltrucs te vergelijken werkwijzen juist erg lastig.

Voorbeeld

  • 'Banken hebben nieuwe toetsingscriteria opgesteld om te bepalen in hoeverre zij de schade van klanten vergoeden bij helpdeskfraude of spoofing. Uitgangspunt is dat slachtoffers 100 procent van de schade uit coulance vergoed krijgen tenzij het slachtoffer medeplichtig is aan fraude, al eerder een vergoeding heeft gehad bij de zelfde bank of als het slachtoffer onvoldoende meewerkt aan het fraudeonderzoek van de bank.'
    Bron: Emerce - 14-06-2021.

  • 'Afgelopen week is een ouder koppel meer dan 100.000 euro kwijt gespeeld door zogenaamde "helpdeskfraude". Ze kregen telefoon van hun bank met de mededeling dat er verdachte transacties hadden plaatsgevonden. "Daarna kwamen de oplichters gewoon aan huis en deden ze alsof ze de bankkaart gingen doorknippen", legt Kristof Aerts van het parket van Antwerpen uit. ......Nadat er samen werd ingelogd, wordt door de oplichter voorgesteld om de bankkaart door te knippen, om alles veilig af te sluiten. Alleen wordt de kaart dan snel door de oplichter gewisseld, of wordt de cruciale chip niet doorgeknipt. De oplichter neemt dan alle stukken van de kaart mee, schrijft snel geld over of gaat geld afhalen.'
    Bron: VRT NWS - 18-06-2021.



Zie ook: fraude, identiteitsfraude, vertrouwen, reputatieschade. Vergelijk: spoofing, Fraudehelpdesk.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter H.
Volgend begrip:
 

Home | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet