dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Bluesky
Volg ons op X
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
katvanger
Een katvanger is iemand die in naam eigenaar of houder van een ... >>
 Vandaag 03-07-2025
22176 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 nacalculatie
2 meerwerk
3 Ladder van Lansink
4 dashboard
5 nabetaling
 Thema's
 Recent verbeterd
02-07katvanger
02-07kwantitatieve verkrapp...
02-07dekmantelbedrijf
02-07derdenbetaling
02-07Financial Intelligence...
02-07fronting
02-07voltijdequivalent
02-07boventallig
02-07nu kopen, later betale...
02-07verdachte transacties
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4out-of-pocket kosten
5debt service coverage ra...
6reconciliatie
7excasso
8penny wise, pound foolis...
9arm's length-beginsel
10Beige Book
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

Klachteninstituut Financiële Dienstverlening


Afkorting: Kifid (vaak wordt ook KiFiD gebruikt, maar Kifid zelf gebruikt die alleen in het logo).

Instituut dat vanaf 1 april 2007 de consument één loket biedt voor de beslechting van (dreigende) geschillen met financiële dienstverleners en voor informatie over financiële zaken. Het gaat dus om alle sectoren van de financiële sector, zoals beleggen, verzekeringen, hypothecaire leningen en gemengde producten.
Merkwaardig is dat een groot deel (ruim 30%) van de ongeveer 9.000 aangesloten financiële tussenpersonen zich niet hebben gebonden aan de uitspraken van het Kifid; zij mogen de uitspraken dus negeren.

De Klachtencommissie DSI en de Beroepscommissie DSI handelen vanaf de genoemde datum alleen de nog lopende zaken af; nieuwe klachten op dat gebied dienen bij het Kifid ingediend te worden.

Klachten over een financiële dienstverlener zullen eerst schriftelijk moeten worden voorgelegd aan de directie van het bedrijf waar men deze klacht over heeft. Iedere financiële dienstverlener is volgens de Wft verplicht een interne klachtenprocedure te hebben. Mocht de financiële dienstverlener na het volgen van voorgaande procedure niet met een passende oplossing voor de klacht komend, dan kan de klacht worden voorgelegd aan het Kifid.

De volgorde van klachtenbehandeling is:

    eerst interne klachtenbehandeling door de financieel dienstverlener zelf (zie hiervoor), en vervolgens:
  1. Ombudsman (de Ombudsman Financiële Dienstverlening)

  2. Geschillencommissie

  3. Commissie van Beroep

  4. Tuchtraad Financiële Dienstverlening (Assurantiën)


Banken, verzekeraars, pensioenfondsen, intermediairs of andere financiële dienstverleners zijn wettelijk verplicht zich aan te sluiten bij een financieel klachteninstituut. Kifid is een initiaitief van branche-organisaties in de financiële dienstverlening en wordt gefinancierd door de aangesloten dienstverleners via een stichting. Het bestuur van Kifid en marktpartijen hebben geen invloed op de behandeling of uitkomst van een klacht.

Internet: www.kifid.nl.


Zie ook: klachtenloket, klachtenprocedure, Dutch Securities Institute, Ombudsman. Vergelijk: Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen, Bemiddelingsdienst Banken-Krediet-Beleggingen (België).






 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter K.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet