dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Bluesky
Volg ons op X
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
cijferseizoen
Ook: bedrijfscijferseizoen, resultatenseizoen, winstcijferseizoen, ... >>
 Vandaag 30-04-2025
22139 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 penny wise, pound foolish
2 pro memorie
3 valutakoersrisico
4 ding flof bibs
5 reconciliatie
 Thema's
 Recent verbeterd
29-04stukken
29-04kassabon
29-04cijferseizoen
29-04Digital Markets Act
29-04valutakoersrisico
29-04shoulder surfing
29-04vuistpand
29-04jubeljaar
29-04verjubelen
29-04schuldverlichting
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4debt service coverage ra...
5out-of-pocket kosten
6reconciliatie
7excasso
8penny wise, pound foolis...
9arm's length-beginsel
10negatief eigen vermogen
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

principaal-agenttheorie


Ook: lastgever-agenttheorie.
Een theorie die verklaart hoe het beste relaties tussen twee groepen - de principaal ('the principal') en zijn agent - georganiseerd kunnen worden (Eisenhardt, 1985).

Onder een principaal wordt de persoon of instantie verstaan die iets van een ander verwacht c.q. die bepaalt wat er gedaan moet worden; de agent moet zorgen voor de uitvoering.

Voor 'principaal' zouden we ook 'de aandeelhouder(s) kunnen lezen, en voor 'agent' het bestuur c.q. management van een onderneming. De agency theorie wordt gebruikt om de relatie tussen de 'principal' (bijvoorbeeld de aandeelhouder) en zijn 'agent' (het management van een onderneming) te beschrijven en hoe de aandeelhouders ervoor kunnen zorgen dat het management de waarde van de onderneming maximaliseert.

De theorie stelt dat er in het geval van informatie-asymmetrie en onzekerheid - waarvan ook sprake is bij ondernemen en ondernemingen - twee problemen optreden, namelijk 'averechtse selectie' en 'moral hazard' (moreel risico).

In de beleggingsleer wordt in dit verband ook vaak het voorbeeld aangehaald dat een onderneming overtollige middelen eerder aanwendt voor inkoop van eigen aandelen dan voor een uitkering van dividend in het geval dat het management een aan de aandelenkoers gekoppelde beloning heeft.
Aangenomen wordt dan dat inkoop van eigen aandelen tot een grotere koersstijging leidt dan het uitkeren van een (eenmalig) hoger dividend.

Engels: agency theory, principal-agent theory.


Zie ook: contracttheorie, agent, agentuurovereenkomst, shareholder value benadering, averechtse selectie, moral hazard.






 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter P.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet