De uitdrukking 'survival of the fittest' wordt in de biologie gebruikt voor de natuurlijke selectie die binnen een populatie optreedt door het overleven van het nageslacht van de best aangepaste soorten.
Er wordt niet mee bedoeld dat de sterkste zal overleven, de snelste zal winnen, de sterkste zal slagen of de grootste zal domineren. Maar juist dat de soort die zich het beste aanpast aan de omgeving en veranderende omstandigheden zal overleven.
Tegenwoordig gebruikt voor vrijwel iedere situatie waarin enige analogie is met evolutie en selectie, ook binnen de economie. En dan in de betekenis 'de sterkste wint'. Veel biologen gebruiken daarom deze term niet meer en spreken van 'natuurlijke selectie'.
Voorbeeld
- 'De gedachte van de wereld als strijdtoneel is een hardnekkige culturele overtuiging geworden. Uitspraken als ‘het is eten of gegeten worden’ of ‘de sterkste overleeft’ dienen daarin als rechtvaardiging voor egoïstisch gedrag. ... Het idee van survival of the fittest, oorspronkelijk bedoeld als beschrijving van natuurlijke selectie, is hier afgeslankt tot: het sterkste individu wint. Binnen het neoliberale denken werd deze lezing dominant: markten waarderen prestatie boven zorg of wederkerigheid en afhankelijkheid geldt als zwakte. Zo sijpelde een competitiegedreven logica door in ons bredere wereldbeeld. Maar de natuurlijke wereld vertelt een genuanceerder verhaal: evolutie draait net zozeer om samenwerking en aanpassingsvermogen. Een keur aan wetenschappers heeft dat de afgelopen decennia laten zien.'
Bron: NRC - 28-07-2025.
- 'Door het vertrek van GO Sharing blijven in veel steden twee spelers over op de deelscootermarkt: Felyx en Check. Beide bedrijven hebben in hun prille bestaan voornamelijk verlies gedraaid. De opkomst van de deelscooter ging vliegensvlug, nu moeten ze overeind blijven in een nieuw speelveld. .... Volgens Derk Loorbach, hoogleraar sociaaleconomische transities van de Erasmus Universiteit Rotterdam, is bij de deelscootermarkt sprake van "een klassiek patroon". "Bedrijven en de private equity claimen snel de markt. Vervolgens willen ze alleen overblijven en dan de marges vergroten. Zo kunnen ze winst maken." Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, vergelijkt het met de opkomst van de automarkt. "Er waren toen allerlei merken. Die gingen fuseren en zich richten op schaalvergroting. In zo'n nieuwe dynamische markt zie je altijd veel ontwikkelingen. Het is een soort survival of the fittest." '
Bron: NOS - 25-08-2024.
Zie ook: onzichtbare hand, kapitalisme, marktwerking, vrijemarkteconomie, potloodeconomie, gedragseconomie, concurrentie, vechtmarkt, shake-out, winner-takes-all markt, market tipping, gigantisme, supersterbedrijven. Vergelijk: the haves and the have nots.
|