Home | Begrippen A-Z | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
Volg ons op Twitter
gedeeld bestuursvoorzitterschap
 Vandaag 19-02-2020
19885 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 International Bank Accou...
2 AFM-mannetje
3 middeninkomen
4 rentmeesterschap
5 arm's length-beginsel
 Thema's
 Recent verbeterd
19-02Nationale Bank van Bel...
19-02flankerend beleid
19-02inclusieve economie
19-02B Corp
19-02Certified B Corporatio...
19-02werkisme
19-02burn rate
19-02Chindependence
19-02groeibriljant
18-02gedeeld bestuursvoorzi...
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1International Bank Accou...
2AFM-mannetje
3Dogs of the Dow
4ouwe jongens krentenbroo...
5debt service coverage ra...
6o/g
7out-of-pocket kosten
8onder embargo
9excasso
10arm's length-beginsel

ken uw cliënt (principe)



  1. Onderzoek naar, en inventarisatie van de wensen en omstandigheden van een klant, met als doel om zo goed mogelijk aan de zorgplicht te kunnen voldoen.

  2. Ook gebruik als begrip binnen de bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering. In dat kader wordt ook wel gesproken over customer due diligence (CDD). Dit betekent dat financiële instellingen geen anonieme rekeningen of rekeningen onder een klaarblijkelijk fictieve naam mogen beheren. Daartoe moet een aantal maatregelen genomen worden.

    • Vaststellen van de identiteit van de cliënt en deze verifiëren aan de hand van betrouwbare onafhankelijke bronnen, documenten, gegevens of informatie.

    • De uiteindelijk belanghebbende identificeren en redelijke maatregelen treffen om de identiteit van de uiteindelijk belanghebbende te verifiëren, zodanig dat de financiële instelling naar eigen tevredenheid verzekerd is te weten wie de uiteindelijk belanghebbende is. In het geval van rechtspersonen en juridische constructies dienen financiële instellingen voorts redelijke maatregelen te treffen teneinde inzicht te verkrijgen in de eigendoms- en zeggenschapstructuur van de cliënt.

    • Informatie verzamelen over het doel en het beoogde karakter van de zakenrelatie.

    • De zakenrelatie blijvend aan CDD-maatregelen onderwerpen en de tijdens die relatie verrichte transacties nauwkeurig onderzoeken, teneinde te waarborgen dat de verrichte transacties verenigbaar zijn met de kennis van de instelling over de cliënt, zijn zaken en risicoprofiel, waar nodig met inbegrip van de herkomst van de gelden.


    Financiële instellingen dienen elk van de hiervoor genoemde CDD-maatregelen toe te passen, maar kunnen de reikwijdte van deze maatregelen bepalen op grond van de risicogevoeligheid, afhankelijk van het type cliënt, de zakenrelatie of de transactie. (Bron: FATF).

    Zie ook: Financial Action Task Force (FATF).


Engels: know your customer.


Zie ook: klantacceptatie, customer due diligence, politiek prominent persoon.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter K.
Volgend begrip:
 

Home | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet