dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Bluesky
Volg ons op X
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
Quote 500
Door het Nederlandse zakenblad Quote sinds 2004 jaarlijks ... >>
 Vandaag 05-11-2025
22294 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 gebakken lucht
2 penny wise, pound foolish
3 laaghangend fruit
4 Leibniz-Institut für Wir...
5 segregated account
 Thema's
 Recent verbeterd
04-11Quote 500
04-11economisch zelfstandig
04-11cijfermist
04-11continueringsverhikel
04-11Federal funds rate
04-11Federal Funds
04-11non-performing loan
04-11voorspellingsmarkt
04-11Polymarket
03-11koper (metaal)
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4out-of-pocket kosten
5debt service coverage ra...
6excasso
7reconciliatie
8penny wise, pound foolis...
9arm's length-beginsel
10Beige Book
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

ken uw cliënt (principe)


Ook de Engelse vakterm 'Know Your Customer' (KYC) wordt vaak gebruikt.

  1. Onderzoek naar, en inventarisatie van de wensen en omstandigheden van een klant, met als doel om zo goed mogelijk aan de zorgplicht te kunnen voldoen.

  2. Ook gebruik als begrip binnen de bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering. In dat kader wordt ook wel gesproken over customer due diligence (CDD). Dit betekent dat financiële instellingen geen anonieme rekeningen of rekeningen onder een klaarblijkelijk fictieve naam mogen beheren. Daartoe moet een aantal maatregelen genomen worden.

    • Vaststellen van de identiteit van de cliënt en deze verifiëren aan de hand van betrouwbare onafhankelijke bronnen, documenten, gegevens of informatie.

    • De uiteindelijk belanghebbende identificeren en redelijke maatregelen treffen om de identiteit van de uiteindelijk belanghebbende te verifiëren, zodanig dat de financiële instelling naar eigen tevredenheid verzekerd is te weten wie de uiteindelijk belanghebbende is. In het geval van rechtspersonen en juridische constructies dienen financiële instellingen voorts redelijke maatregelen te treffen teneinde inzicht te verkrijgen in de eigendoms- en zeggenschapstructuur van de cliënt.

    • Informatie verzamelen over het doel en het beoogde karakter van de zakenrelatie.

    • De zakenrelatie blijvend aan CDD-maatregelen onderwerpen en de tijdens die relatie verrichte transacties nauwkeurig onderzoeken, teneinde te waarborgen dat de verrichte transacties verenigbaar zijn met de kennis van de instelling over de cliënt, zijn zaken en risicoprofiel, waar nodig met inbegrip van de herkomst van de gelden.


    Financiële instellingen dienen elk van de hiervoor genoemde CDD-maatregelen toe te passen, maar kunnen de reikwijdte van deze maatregelen bepalen op grond van de risicogevoeligheid, afhankelijk van het type cliënt, de zakenrelatie of de transactie.


Voorbeeld
'Nu zat het de banken de afgelopen jaren op bijna alle fronten tegen. Tegenslag één: verscherpt toezicht op witwassen en fraude leidde in het recente verleden tot boetes – én extra uitgaven aan intern toezicht. Rabobank, bijvoorbeeld, gaf de afgelopen vijf jaar 1,6 miljard euro uit aan zijn Know Your Customer-offensief – nog los van een recente extra inspanning van een kwart miljard die toezichthouders eisten.'
Bron: NRC - 11-02-2022.

Engels: know your customer (KYC).


Zie ook: klantacceptatie, geschiktheidstoets, passendheidstoets, monitoring, customer due diligence, derisking, politiek prominent persoon, verdachte transacties, ongebruikelijke transacties, Financial Action Task Force, Transactie Monitoring Nederland.






 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter K.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet